ZMIANY W POLSKIEJ ENERGETYCE.
Potrzeba budowy nowych mocy wtywórczych.
W rozwijającej się krajowej gospodarce wzrasta zapotrzebowanie na energię elektryczną. Przewidywany jest krysys energetyczny – w 2015 r prognozowany niedobór energii może wynieść ok. 400 Mwe, w 2016 nawet 500 – 550 MWe, a w 2017 do 1GWe (źródło SKG). Deficyty mogą skutkować w ograniczeniu w szczytach mocy, a nawet całkowitych wyłączeń jednostek. Obecnie z powody nieopłacalności inwestycyjnej i niestabilnej polityki energetycznej kraju budowa planowanych bloków energetycznych jest zawieszana.
Potrzeba odnowy i rozbudowy sieci elektroenergetycznej – przesyłowej i dystrybucyjnej.
Istniejąca infrastruktura jest zużyta i wymaga gruntownych, kosztownych remontów lub częściowego zastąpienia. Przesył w obecnie eksploatowanych sieciach jest energochłonny. Wynikają z tego koszty stanowiące, w zależności od regionu, 25-35% finalnej ceny energii.
Konkurowanie z zagranicznymi koncernami energetycznymi.
Ze względu na utworzenie przez UE wspólnego rynku energii i przesyłu (uczestnictwo w ramach współpracy operatorskiej w ENTSO-E10 i ENTSO-G11) lokalni operatorzy będą borykać się ze zwiększoną konkurencją.
Obowiązek zakupu praw do emisji CO2.
Bezpłatne przydziały limitów emisji dla Polski będą zmniejszać się z roku na rok, aż w 2020 roku 100% będzie musiało zostać nabyte.
Zabezpieczenie źródeł surowcó do produkcji energii.
W celu zabezpieczenia niezależności energetycznej konieczna jest ochrona zdywersyfikowanej dostawy surowców energetycznych – gazu ziemnego, LPG, modernizacja wydobycia węgla, inwestycje w OZE i gaz łupkowy.
Rozwój małych i śrdnikch elektrowni.
Dzięku promocji postawy prosumenckiej – konsument jest jednocześnie producentem energii – nastąpi rozwój centrów energetycznych przy zakładach, osiedlach. Zgodnie z tą ideą możliwe stanie sie produkowanie energii na własne potrzeby i sprzedaż nadwyżek do sieci.
Zapobieganie carbon leakage.
Carbon leakage oznacza „ucieczkę” lokalnej emisji poprzez zakup energii w państwach, w których nie obowiązują ograniczenia emisyjne. Oznacza to również obronę przed konkurencyjną energią ze wschodu, głównie z elektowni atomowych w Obwodzie Kalingradzkim, na Białorusi i Ukrainie.
Rozważanie budowy elektrowni atomowej.
W najbliższym czasie będziemy prowadzić dyskusję o sensowności inwestycji w energetykę jądrową w obliczu braku posiadania własnej technologii, zidentyfikowanych źródeł paliwa, wysokie koszty budowy, eksploatacji i utylizacji produktów poenergetycznych.
Poprawa efektywności wykorzystania energii.
Poprzez promowanie działań proenergooszczędnych Polska będzie poprawiać swoją pozycję w rankingu energochłonności.
Konieczność realizacji wymogów pakiety klimatyczno – energetycznego.
Polska jest zobligowania do osiągnięcia celów ilościowych na 2020 r:
- zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 20% w stosunku do 1990 r.,
- zmniejszenie zużycia energii o 20% w porównaniu z prognozami dla UE na 2020 r.,
- zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii do 20% całkowitego zużycia energii w UE (15% dla Polski).
Reforma systemy wsparcia OZE – ustawa o OZE.
Obecnie funkcjonujący system, szczególnie w czasie niekorzystnej sytuacji ekonomicznej, wymaga lepszego wyważenia interesów inwestorów, uczestników rynku energii i państwa. System powinien być przejrzysty i tani, by nie wpływać na wzrost cen energii.