Mieszkańcy Krakowa mają niepowtarzalną okazję podróżować nowoczesnym autobusem wodorowym marki Mercedes. Model e-Citaro Fuel-Cell, bo o nim mowa, jest zupełną nowością na polskich drogach. Testy ruszyły 13 grudnia i potrwają do 8 stycznia 2025 roku. Przez najbliższe tygodnie pojazd będzie można spotkać m.in. na linii 143, ale nie tylko. Regularnie ma kursować także na trasach 128, 148 oraz 300, więc okazji do przejażdżki nie zabraknie.
Spis treści
Największa bateria i imponujący zasięg
Zeroemisyjny autobus e-Citaro Fuel-Cell wyróżnia się na tle konkurencji największą dostępną baterią trakcyjną, której pojemność wynosi aż 300 kWh. Do tego dochodzi 30 kilogramów wodoru w zbiorniku. Taka kombinacja sprawia, że pojazd bez problemu pokonuje nawet 400 kilometrów na jednym tankowaniu i pełnym ładowaniu baterii. Innymi słowy, jest w stanie obsłużyć całą linię od rana do wieczora, bez potrzeby zjazdu do zajezdni.
Trzy tryby pracy – elastyczność w każdych warunkach
Ciekawostką jest możliwość pracy w trzech trybach. Pierwszy z nich pozwala na jazdę wyłącznie na wodorze, zupełnie bez wsparcia energii elektrycznej. W drugim zasilanie wykorzystuje oba źródła jednocześnie, dzięki czemu maksymalizuje się zasięg pojazdu. Z kolei tryb inteligentny działa zupełnie inaczej. Tutaj o wszystkim decyduje system, który analizuje specyfikę trasy i dobiera najbardziej oszczędny sposób zasilania. W praktyce autobus najpierw zużywa tańszą energię elektryczną, a dopiero później przełącza się na wodór.
Komfort pasażerów i nowoczesne technologie
Na pokładzie autobusu może jednocześnie podróżować 68 osób, w tym 29 na miejscach siedzących. Wnętrze jest dostosowane do potrzeb wszystkich użytkowników – niska podłoga, specjalna platforma dla osób poruszających się na wózkach i klimatyzacja to dziś standard. Wyposażenie jednak nie kończy się na udogodnieniach dla pasażerów.
Na uwagę zasługują także systemy wspomagające kierowcę, w tym pakiet radarów zintegrowanych z kamerą. To właśnie dzięki nim autobus jest w stanie wykryć samochody, pieszych czy rowerzystów i to nawet wtedy, gdy pieszy dopiero zbliża się do przejścia. Takie technologie zdecydowanie podnoszą bezpieczeństwo na drogach.
Eleganckie wnętrze przyciąga wzrok
Warto wspomnieć, że na tle nowoczesnych systemów nie zabrakło też detali, które przykuwają wzrok. Tapicerka foteli wykonana jest z eleganckiego skaju, a ściany zdobią wzory inspirowane tematyką wodoru. To drobne szczegóły, ale sprawiają, że autobus wyróżnia się także od strony wizualnej.
Kraków stawia na ekologiczną przyszłość
Testy autobusu wodorowego w Krakowie nie są przypadkiem. MPK ma w planach dalszy rozwój swojej floty. Na początku grudnia ogłoszono przetarg na zakup 42 zeroemisyjnych pojazdów, z czego 10 będzie napędzanych wodorem, a 32 elektrycznie. Jest to naturalna kontynuacja dwuletnich testów, które pokazują, że przyszłość komunikacji miejskiej może być czysta, cicha i ekologiczna.
Czy wodorowe autobusy są przyszłością transportu publicznego? Kraków już dziś daje nam odpowiedź.
Obrazek wyróżniony autorstwa MPK Kraków
Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony gsenergia.pl, gdzie znajdą Państwo pełen zakres naszych usług.
Oferujemy m.in.: Audyty Energetyczne, Świadectwa Charakterystyki Energetycznej, Kogeneracja oraz nasze nowości: Technologie Wodorowe, Wsparcie w Pozyskiwaniu Fuduszy i rozwiązania w zakresie Dekarbonizacji.
Odkryj więcej!