Zielony wodór – przyszłość energetyki i transportu. Rynek, który wzrośnie trzydziestokrotnie do 2030 roku.

Rynek zielonego wodoru, obecnie wyceniany na miliard dolarów, może wkrótce przejść przez gwałtowny rozwój, stając się kluczowym elementem globalnej gospodarki. Według prognoz, do 2030 roku jego wartość wzrośnie trzydziestokrotnie, osiągając 30,6 miliarda dolarów. Tak imponujący wzrost jest napędzany przez rosnące zapotrzebowanie na technologie dekarbonizacyjne, w tym zielony transport i energetykę. Jednak sukces na tym rynku zależy od wielu czynników, w tym rozwoju infrastruktury, redukcji kosztów oraz wsparcia rządowego. Przedsiębiorstwa i decydenci polityczni, którzy dostrzegą te szanse, mogą nie tylko zyskać znaczną przewagę konkurencyjną, ale również odegrać kluczową rolę w walce ze zmianami klimatu.

Znaczenie zielonego wodoru w gospodarce przyszłości

Zielony wodór, produkowany w procesie elektrolizy z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, stanowi kluczowy element transformacji energetycznej na świecie. Jego rola w dekarbonizacji gospodarki jest szczególnie istotna w sektorach, gdzie elektryfikacja jest trudna do zrealizowania, jak transport morski, przemysł ciężki czy magazynowanie energii. Obecnie, mimo wysokich kosztów produkcji, zielony wodór uznawany jest za przyszłościowe rozwiązanie w kontekście globalnych celów neutralności klimatycznej.

W 2022 roku globalny rynek zielonego wodoru wyceniano na 0,7 mld USD, a już rok później wzrósł on do 1,1 mld USD. Eksperci przewidują dalszy wzrost z rocznym skumulowanym wskaźnikiem wzrostu (CAGR) na poziomie 61,1%. Według analiz firmy MarketsandMarkets, wartość rynku w 2030 roku wyniesie 30,6 miliarda dolarów, co oznacza gwałtowny rozwój tego sektora.

 

Wyzwania technologiczne i infrastrukturalne

Jednym z głównych wyzwań stojących przed rynkiem zielonego wodoru są koszty technologii, które obecnie przewyższają inne formy wytwarzania wodoru. Kluczowym elementem produkcji zielonego wodoru są elektrolizery – urządzenia przekształcające wodę w wodór i tlen z wykorzystaniem energii elektrycznej. Niestety, koszty produkcji elektrolizerów oraz ich efektywność są na razie barierą. Ponadto, dostępność taniej energii odnawialnej, niezbędnej do zasilania tych urządzeń, również stanowi istotne wyzwanie.

Innym problemem jest brak rozwiniętej infrastruktury do transportu i magazynowania wodoru. Obecnie nie istnieje odpowiednio rozbudowana sieć gazociągów ani infrastruktura magazynowa, co uniemożliwia efektywną dystrybucję na dużą skalę. Potrzeba zbudowania od podstaw sieci przesyłu wodoru stanowi poważną przeszkodę w rozwoju rynku, choć w długoterminowej perspektywie oczekuje się spadku kosztów, związanych z upowszechnieniem się technologii oraz wzrostem dostępności zielonej energii.

 

Szanse i wsparcie rządowe

Mimo wielu wyzwań, sektor zielonego wodoru ma przed sobą ogromne szanse na rozwój, wspierany przez rządowe dotacje i regulacje sprzyjające transformacji energetycznej. Wiele krajów, w tym Unia Europejska, Japonia oraz Stany Zjednoczone, wprowadza już programy wsparcia finansowego dla firm inwestujących w technologie wodorowe. Szczególnie Europa, która ma na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku, będzie liderem w rozwoju rynku zielonego wodoru.

Szacuje się, że około połowa światowego rynku zielonego wodoru skoncentruje się w Europie. Kolejnymi kluczowymi regionami będą obszary Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Północnej. Istotną rolę może odegrać także Afryka Północna, która dzięki bliskości Europy oraz dostępności odnawialnych źródeł energii, może stać się istotnym producentem wodoru na eksport. Przykładem są inwestycje w Algierii, gdzie turecka firma Tosyali Holding buduje największy na świecie zakład produkcji żelaza z wykorzystaniem technologii DRI, który w przyszłości może przejść na zielony wodór.

 

Transport wodoru i gazu ziemnego w jednym gazociągu

Ciekawym rozwiązaniem, które może przyspieszyć rozwój infrastruktury, jest możliwość przesyłania wodoru w istniejących gazociągach gazu ziemnego. W Polsce, Polska Spółka Gazownictwa, we współpracy z Instytutem Nafty i Gazu oraz firmą „GAZ”, realizuje pionierski projekt przesyłu mieszanki gazu ziemnego i wodoru. Takie rozwiązanie może znacznie obniżyć koszty budowy nowej infrastruktury, jednocześnie umożliwiając efektywniejsze wykorzystanie już istniejących sieci przesyłowych.

Technologia ta może okazać się kluczowa w szybkim zwiększeniu dostępności wodoru na rynku, szczególnie w regionach, gdzie budowa nowej infrastruktury jest kosztowna lub czasochłonna. Dodatkowo, plany budowy międzynarodowych gazociągów wodorowych, takich jak planowany rurociąg z Indii przez Bliski Wschód do Europy, mogą przyspieszyć globalną wymianę i handel wodorem.

 

Wodór jako klucz do dekarbonizacji transportu

Transport morski i lotniczy, ze względu na swoje specyficzne potrzeby energetyczne, stawia przed branżą szczególne wyzwania związane z dekarbonizacją. Zielony wodór, dzięki swojej wysokiej gęstości energetycznej, jest obiecującym rozwiązaniem dla sektora transportowego, w szczególności dla statków morskich i samolotów. Już teraz firmy takie jak Airbus pracują nad technologiami, które pozwolą na wykorzystywanie wodoru w lotnictwie.

Dodatkowo, wodór może odegrać istotną rolę w produkcji alternatywnych paliw, takich jak metanol czy amoniak, które mogą być stosowane w transporcie morskim. Dzięki temu zielony wodór stanie się kluczowym elementem w redukcji emisji CO2 w sektorach, które dotychczas były trudno dostępne dla technologii niskoemisyjnych.

Źródło: MarketsandMarkets, wnp.pl


Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej gsenergia.pl, gdzie znajdą Państwo pełną gamę naszych usług.

 

kontakt

 

W naszej ofercie znajdują się między innymi: Audyty EnergetyczneŚwiadectwa Charakterystyki EnergetycznejKogeneracja oraz nasze nowości: Technologie Wodorowe, Wsparcie w Pozyskiwaniu Fuduszy i rozwiązania w zakresie Dekarbonizacji.

 

Odkryj więcej!

Zaufali nam.