Przyszłość transportu długodystansowego już nadeszła i jest napędzana wodorem. Mercedes-Benz zaprezentował niedawno potencjał swojego pojazdu GenH2 Truck, prototypu, któremu udało się przejechać imponujące 1047 kilometrów na jednym zbiorniku ciekłego wodoru.
Spis treści
Kamień milowy w transporcie napędzanym wodorem
Sercem tego osiągnięcia jest system ogniw paliwowych GenH2 Truck. W połączeniu z systemem zbiorników na ciekły wodór, ta ciężarówka pokazała, że technologia wodorowych ogniw paliwowych nie jest tylko koncepcją, ale realnym rozwiązaniem dla dekarbonizacji długodystansowego transportu drogowego.
Rekordowa podróż
Począwszy od Centrum Obsługi Klienta Mercedes-Benz Truck w Woerth am Rhein, GenH2 wyruszył w swoją podróż, poruszając się w rzeczywistych warunkach drogowych i docierając do celu w Berlinie. W tej podróży nie chodziło tylko o odległość – ciężarówka była w pełni załadowana, jej masa całkowita wynosiła 40 ton, a mimo to podczas całego przejazdu nie emitowała CO2. Osiągnięcie to zostało niezależnie zweryfikowane przez TÜV Rheinland, zapewniając jego autentyczność i wyznaczając punkt odniesienia dla przyszłych pojazdów napędzanych wodorem.
Dlaczego ciekły wodór?
Ciekły wodór oferuje znaczną przewagę nad swoją gazową formą ze względu na wyższą gęstość energii w stosunku do objętości. Oznacza to, że ciężarówki mogą przewozić więcej wodoru, zwiększając swój zasięg i dorównując osiągami konwencjonalnym ciężarówkom z silnikiem wysokoprężnym. Podczas procesu tankowania ciężarówka GenH2 została napełniona kriogenicznym ciekłym wodorem o temperaturze -253°C. Dzięki doskonałej izolacji zbiorników pojazdu wodór pozostaje w tak niskiej temperaturze przez dłuższy czas bez potrzeby aktywnego chłodzenia.
Wizja stojąca za pojazdem ciężarowym GenH2
Zaangażowanie Daimler Truck w bardziej ekologiczną przyszłość jest widoczne w inwestycjach w technologię wodorową. Andreas Gorbach, członek zarządu Daimler Truck AG, podkreślił znaczenie wodoru w transporcie ciężarowym, stwierdzając, że nie jest to nic nadzwyczajnego. Firma wierzy w dwutorową strategię, koncentrując się zarówno na technologiach napędów akumulatorowo-elektrycznych, jak i wodorowych. Takie podejście zapewnia elastyczność, szczególnie w przypadku wymagających zadań transportowych na długich dystansach.
Przyszłość ciężarówek na wodór
Ciężarówka GenH2 to dopiero początek. Daimler Truck planuje wprowadzić seryjną wersję Mercedes-Benz GenH2 Truck w drugiej połowie tej dekady. Wraz z utworzeniem cellcentric, spółki joint venture z Volvo Group, w Europie wkrótce powstanie jeden z największych zakładów produkujących ogniwa paliwowe. W miarę jak świat zmierza w kierunku zrównoważonego transportu, GenH2 Truck jest świadectwem potencjału pojazdów napędzanych wodorem.
Zachęcamy do bliższego zapoznania się z bogatą ofertą GS ENERGIA w dziedzinie zielonej energetyki. Specjalizujemy się w dostarczaniu kompleksowych usług takich jak Audyty Energetyczne, Świadectwa Charakterystyki Energetycznej, Kogeneracje oraz wdrażanie Odnawialnych Źródeł Energii, co pozwala naszym klientom znacząco obniżyć koszty oraz ślad węglowy.
Zapraszamy również do bliższego zapoznania się z naszą nową ofertą Technologii Wodorowych i Dekarbonizacji – przyszłość jest teraz!
Odkryj więcej!