W ostatnich dniach resort klimatu opublikował projekt nowelizacji ustawy o efektywności energetycznej, który wprowadza szereg istotnych zmian w polskim systemie świadectw efektywności energetycznej. Głównym motorem tych zmian jest implementacja dyrektywy UE 2023/1791, która zakłada cel corocznej redukcji zużycia energii finalnej przez jednostki sektora publicznego o 1,9 proc. względem roku 2021.
Kluczowe postulaty zmian
-
Nowe obowiązki dla sektora publicznego
Jednostki publiczne zostaną formalnie zobligowane do realizacji celów redukcyjnych — 1,9 % rocznie — które mogą być osiągane poprzez różne działania: modernizacje budynków, optymalizację eksploatacji, zarządzanie zużyciem energii itp. Jednocześnie pozostawiono elastyczność co do wyboru konkretnych działań – nie będzie jednej „sztywniej ścieżki”, co ma zmniejszyć koszty i barierę wejścia. -
Analizy efektywności w dużych inwestycjach
Nowy obowiązek analizy rozwiązań energetycznych ma dotyczyć inwestycji o dużej skali — powyżej 100 mln euro w dowolnym sektorze oraz 175 mln euro dla infrastruktury transportowej. Celem jest wcześnie uwzględnić techniczne warianty pod kątem oszczędności energii, zanim projekt zostanie zaklepany jako „bezalternatywne” przedsięwzięcie. -
Reforma systemu świadectw i opłat zastępczych
— Zmiana terminów składania obowiązków i opłat zastępczych.
— Wprowadzenie możliwości rozliczeń poprzez programy bezzwrotne (np. dofinansowania z funduszy publicznych) jako alternatywa do opłaty zastępczej.
— Zmiana metody wyznaczania poziomu opłaty zastępczej, tak by była ona powiązana z realnymi kosztami technologii energetycznych, ceną energii, inflacją itp. (dziś — zdaniem autorów projektu — bywa oderwana od rzeczywistych inwestycji). -
Regulacja audytora efektywności energetycznej
Projekt wprowadza status zawodu regulowanego dla audytora efektywności energetycznej. Odpowiedzialność z weryfikacji audytów ma przejść z Urzędu Regulacji Energetyki (URE) na tych audytorów, którzy uzyskają stosowne uprawnienia po egzaminie organizowanym przez Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego (UDT). To rozwiązanie ma poprawić szybkość i jakość weryfikacji analiz energetycznych. -
Koszty vs oszczędności w perspektywie dekady
— Całkowity koszt wdrożenia dedykowanych oszczędności w latach 2025–2034 oszacowano na około 10,5 mld zł, przy spodziewanych oszczędnościach w zakupie energii rzędu 13,5 mld zł.
— W perspektywie 2026–2035 planowane inwestycje w efektywność energetyczną mogą przekroczyć 59 mld zł, a wpływy z VAT związane z tymi inwestycjami — około 13,6 mld zł. Jednocześnie strata w sprzedaży nośników energii (spadek zużycia) może obniżyć wpływy VAT o ~3 mld zł.
— Warto zaznaczyć, że na lata 2021–2027 dostępne środki unijne i krajowe na działania w sektorze publicznym oceniono na prawie 18,5 mld zł.
Źródło: bankier.pl
Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony gsenergia.pl, gdzie znajdą Państwo pełen zakres naszych usług.
Oferujemy m.in.: Audyty Energetyczne, Świadectwa Charakterystyki Energetycznej oraz nasze nowości: Technologie Wodorowe, Wsparcie w Pozyskiwaniu Fuduszy i rozwiązania w zakresie Dekarbonizacji.
Sprawdź naszą ofertę:
Świadectwa Charakterystyki Energetycznej
Odkryj więcej!