Nowe przepisy dotyczące efektywności energetycznej o których wspominaliśmy już na naszym blogu zostały wprowadzone. Głównym celem nowej dyrektywy jest zmniejszenie zużycia energii końcowej o 11,7% w porównaniu z rokiem 2020, podkreślając zasadę „efektywność energetyczna przede wszystkim” zarówno w polityce energetycznej, jak i nieenergetycznej. To ambitniejszy cel niż pierwotnie zaproponowany przez Komisję Europejską. Realizacja tej dyrektywy ma przynieść znaczące oszczędności energii w UE, porównywalne z całkowitym zużyciem energii w Hiszpanii.
Spis treści
Kontekst historyczny i ewolucja
Droga do tej dyrektywy rozpoczęła się od wniosku Komisji z lipca 2021 r., będącego częścią pakietu „Fit for 55„. Została ona później uzupełniona dodatkowym wnioskiem w ramach planu REPowerEU w maju 2022 r. Nowa dyrektywa EED zastępuje poprzednie z 2018 i 2012 r., wyznaczając bardziej ambitne cele i wprowadzając kompleksowe środki.
Kluczowe cechy dyrektywy
- Prawnie wiążące cele: Dyrektywa ustanawia prawnie wiążący cel zmniejszenia końcowego zużycia energii w UE o 11,7% do 2030 r. w porównaniu ze scenariuszem odniesienia na 2020 r. Każde państwo członkowskie jest zobowiązane do określenia swojego orientacyjnego wkładu krajowego w oparciu o obiektywne kryteria odzwierciedlające uwarunkowania krajowe. Jeśli wkłady krajowe nie osiągną celu UE, Komisja zastosuje mechanizm luki ambicjonalnej.
- Roczne oszczędności energii: Dyrektywa nakazuje zwiększenie rocznych oszczędności energii z obecnych 0,8% do 1,3% w latach 2024-2025, 1,5% w latach 2026-2027 i 1,9% od 2028 roku. Przekłada się to na średnio 1,49% nowych rocznych oszczędności w latach 2024-2030.
- Koncentracja na wrażliwych klientach: Państwa członkowskie są zobowiązane do priorytetowego traktowania odbiorców wrażliwych i mieszkań socjalnych w swoich działaniach na rzecz oszczędności energii.
- Zobowiązania sektora publicznego: Dyrektywa wprowadza roczny cel redukcji zużycia energii o 1,9% dla sektora publicznego. Dodatkowo rozszerzono obowiązek renowacji budynków o 3% rocznie na wszystkie szczeble administracji publicznej.
- Centra biznesowe i centra danych: Wprowadzono inne podejście oparte na zużyciu energii dla firm, które muszą posiadać system zarządzania energią lub przeprowadzać audyty energetyczne. Istnieje również nowy obowiązek monitorowania wydajności energetycznej centrów danych, z bazą danych na poziomie UE gromadzącą i publikującą dane.
- Lokalne plany ogrzewania i chłodzenia: Dyrektywa promuje lokalne plany ogrzewania i chłodzenia w większych gminach i kładzie nacisk na zwiększenie efektywnego zużycia energii w dostawach ciepła lub chłodu, w tym w systemach ciepłowniczych.
Implikacje i perspektywy na przyszłość
Dyrektywa uznaje kluczową rolę efektywności energetycznej w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych, podkreślając, że efektywność energetyczna jest sama w sobie źródłem energii. Poprzez priorytetowe traktowanie rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej w stosunku do środków po stronie podaży, UE dąży do obniżenia kosztów energii dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw.
Nowa dyrektywa przygotowuje grunt pod bardziej ekologiczną i zrównoważoną przyszłość, w której UE będzie przewodzić globalnym wysiłkom na rzecz walki ze zmianami klimatu. W miarę jak państwa członkowskie pracują nad transpozycją elementów dyrektywy do prawa krajowego, świat patrzy na to z niecierpliwością, mając nadzieję na jaśniejsze, bardziej energooszczędne jutro.
Link do treści dyrektywy w wersji polskiej: eur-lex.europa.eu
Skorzystaj z oferty Audytu Efektywności Energetycznej w GS ENERGIA i zacznij oszczędzać energię już dziś. To nie tylko korzyść dla środowiska, ale również dla Twojego portfela.
Odkryj więcej!