Istotną zmianą, która weszła w życie wraz z nowelizacją Ustawy o efektywności energetycznej są obowiązkowe audyty energetyczne dużych przedsiębiorstw.
Dzięki przeprowadzeniu takiego audytu, przedsiębiorstwo otrzymuje informację na temat możliwości oszczędności energii. Raport z przeprowadzonego audytu energetycznego może być skontrolowany przez prezesa URE. Jakie zmiany natomiast, w związku z nową Ustawą o efektywności energetycznej, zostały wprowadzone w systemie białych certyfikatów?
Ustawa o efektywności energetycznej, która obowiązywała do 30.09.2016 r. |
Ustawa o efektywności energetycznej, która obowiązuje od 01.10.2016 r. |
Przetarg na białe certyfikaty ogłaszany raz w roku przez prezesa URE | Ciągły nabór wniosków (w ciągu 45 dni zostaje przyznana decyzja) |
Efekt energetyczny liczony był według energii pierwotnej | Efekt energetyczny jest liczony według energii finalnej |
Nie było możliwości ubiegania się o białe certyfikaty w razie inwestycji objętych ETS | Istnieje możliwość ubiegania się o białe certyfikaty w razie inwestycji objętych ETS |
Można było zgłaszać jedynie przedsięwzięcia zakończone po 1 stycznia 2011 r. | Można zgłaszać również przedsięwzięcia planowane |
Opłata zastępcza wynosiła 1000 zł/toe |
Opłata zastępcza w 2017 r. wynosi 1500 zł/toe, w każdym roku następuje waloryzacja 5% |