Świadectwa charakterystyki energetycznej czekają zmiany – Jest projekt nowelizacji.

W ostatnich dniach resort klimatu opublikował projekt nowelizacji ustawy o efektywności energetycznej, który wprowadza szereg istotnych zmian w polskim systemie świadectw efektywności energetycznej. Głównym motorem tych zmian jest implementacja dyrektywy UE 2023/1791, która zakłada cel corocznej redukcji zużycia energii finalnej przez jednostki sektora publicznego o 1,9 proc. względem roku 2021.

Kluczowe postulaty zmian

  1. Nowe obowiązki dla sektora publicznego
    Jednostki publiczne zostaną formalnie zobligowane do realizacji celów redukcyjnych — 1,9 % rocznie — które mogą być osiągane poprzez różne działania: modernizacje budynków, optymalizację eksploatacji, zarządzanie zużyciem energii itp. Jednocześnie pozostawiono elastyczność co do wyboru konkretnych działań – nie będzie jednej „sztywniej ścieżki”, co ma zmniejszyć koszty i barierę wejścia.

  2. Analizy efektywności w dużych inwestycjach
    Nowy obowiązek analizy rozwiązań energetycznych ma dotyczyć inwestycji o dużej skali — powyżej 100 mln euro w dowolnym sektorze oraz 175 mln euro dla infrastruktury transportowej.  Celem jest wcześnie uwzględnić techniczne warianty pod kątem oszczędności energii, zanim projekt zostanie zaklepany jako „bezalternatywne” przedsięwzięcie.

  3. Reforma systemu świadectw i opłat zastępczych
    — Zmiana terminów składania obowiązków i opłat zastępczych. 
    — Wprowadzenie możliwości rozliczeń poprzez programy bezzwrotne (np. dofinansowania z funduszy publicznych) jako alternatywa do opłaty zastępczej. 
    — Zmiana metody wyznaczania poziomu opłaty zastępczej, tak by była ona powiązana z realnymi kosztami technologii energetycznych, ceną energii, inflacją itp. (dziś — zdaniem autorów projektu — bywa oderwana od rzeczywistych inwestycji).

  4. Regulacja audytora efektywności energetycznej
    Projekt wprowadza status zawodu regulowanego dla audytora efektywności energetycznej. Odpowiedzialność z weryfikacji audytów ma przejść z Urzędu Regulacji Energetyki (URE) na tych audytorów, którzy uzyskają stosowne uprawnienia po egzaminie organizowanym przez Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego (UDT). To rozwiązanie ma poprawić szybkość i jakość weryfikacji analiz energetycznych.

  5. Koszty vs oszczędności w perspektywie dekady
    — Całkowity koszt wdrożenia dedykowanych oszczędności w latach 2025–2034 oszacowano na około 10,5 mld zł, przy spodziewanych oszczędnościach w zakupie energii rzędu 13,5 mld zł
    — W perspektywie 2026–2035 planowane inwestycje w efektywność energetyczną mogą przekroczyć 59 mld zł, a wpływy z VAT związane z tymi inwestycjami — około 13,6 mld zł. Jednocześnie strata w sprzedaży nośników energii (spadek zużycia) może obniżyć wpływy VAT o ~3 mld zł.
    — Warto zaznaczyć, że na lata 2021–2027 dostępne środki unijne i krajowe na działania w sektorze publicznym oceniono na prawie 18,5 mld zł.

Źródło: bankier.pl


Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony gsenergia.pl, gdzie znajdą Państwo pełen zakres naszych usług.

 

kontakt

 

Oferujemy m.in.: Audyty EnergetyczneŚwiadectwa Charakterystyki Energetycznej oraz nasze nowości: Technologie Wodorowe, Wsparcie w Pozyskiwaniu Fuduszy i rozwiązania w zakresie Dekarbonizacji.

Sprawdź naszą ofertę:

Świadectwa Charakterystyki Energetycznej

 

Odkryj więcej!

Zaufali nam.