W dniu 9 listopada na bocznicy kolejowej w Inowrocławiu, która jest własnością Grupy Ciech, miały miejsce próby pierwszej lokomotywy manewrowej zasilanej wodorem w Polsce. Badania przeprowadzono na lokomotywie SM42-6Dn, wyprodukowanej przez firmę PESA Bydgoszcz.
Lokomotywa Wodorowa SM42-6Dn, Źródło: PESA
Spis treści
Innowacyjna Lokomotywa Wodorowa SM42-6Dn
Lokomotywa SM42-6Dn to czteroośrodkowa maszyna manewrowa wyposażona w silniki trakcyjne o mocy 4x180kW. Jest wyposażona w innowacyjne źródło zasilania, które stanowi napęd wodorowy o zerowej emisji. Produkcję energii zapewniają dwa ogniwa wodorowe firmy Ballard. Każde o mocy 85 kW, generują napięcie elektryczne poprzez reakcję chemiczną wodoru z tlenem z atmosfery. Zbiorniki o łącznej pojemności 175 kg dostarczają wodór.
Lokomotywa utrzymuje pierwotne właściwości trakcyjne, co umożliwia ciągnięcie składów o masie nawet 3200 ton. Dodatkowo, pojazd jest wyposażony w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe zdalne sterowanie pojazdem podczas ustawiania składów, a także system antykolizyjny do rozpoznawania przeszkód.
Maciej Grześkowiak z Pesy podkreśla, że jest to pierwsza lokomotywa wodorowa tego rodzaju w Europie, zatwierdzona do eksploatacji przez polski Urząd Transportu Kolejowego.
Schemat rozmeszczenia elementów technicznych lokomotywy wodorowej, Źródło: PESA
Z punktu widzenia PESA mamy dwa powody do satysfakcji: – po pierwsze kolejny klient jest zainteresowany naszą SM42-6Dn, a po drugie na testach na bocznicy w Inowrocławiu lokomotywa, w ramach normalnej pracy manewrowej, pociągnęła z prędkością 10 km/h 43 wagonowym składem z bruttem powyżej 2 200 ton w jeździe ciągłej, potwierdzając swoje wysokie parametry eksploatacyjne – zaznaczył Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji PESA.
Udane testy lokomotywy wodorowej
Przeprowadzone testy miały na celu weryfikację funkcjonalności lokomotywy w warunkach pracy manewrowej, do której została zaprojektowana. Z uwagi na specyfikę obsługi bocznicy przez Ciech Cargo, przetestowano różne konfiguracje zestawień składów. W trakcie testów przeprowadzano manewry, które są codziennie wykonywane na bocznicy przez obecnie używane przez Ciech Cargo lokomotywy manewrowe. Badano różne układy, obejmujące wprowadzanie na bocznicę całych składów ładownych po przyjeździe pociągu z kraju, manewry na bocznicy, oraz wyprowadzanie składów pustych z bocznicy na stację Inowrocław Chemia po rozładunku.
Plany zakupu lokomotywy wodorowej
Utworzony został specjalny zespół pod przewodnictwem Macieja Kempskiego, członka zarządu Ciech Cargo, który będzie analizować zakup lokomotywy. Głównym zadaniem zespołu będzie ocena sensowności zastosowania technologii wodorowej do przeprowadzania prac manewrowych na bocznicach w Inowrocławiu i Janikowie.
Wyniki testów, które zostały przeprowadzone, będą wykorzystane przez Ciech Cargo do podejmowania decyzji dotyczących wymiany używanych od wielu lat spalinowych lokomotyw manewrowych na nowoczesne jednostki, a także wspomogą producenta w kolejnych etapach rozwoju technologii wodorowej.
PESA kształtuje przyszłość kolei
Jak możemy przeczytać na stronie PESA, już dwa lata temu wprowadzili oni niskoemisyjny transport szynowy jako kluczowy element swojej strategii produktowej. Nowa seria pojazdów pasażerskich, Pesa Regio160, została opracowana z wykorzystaniem napędów elektrycznych zasilanych zarówno z sieci trakcyjnej, jak i z baterii lub ogniw wodorowych. W 2019 roku utworzono specjalny zespół badawczo-rozwojowy, który zajmuje się tworzeniem prototypów lokomotywy manewrowej i pasażerskiego składu trakcyjnego, wykorzystujących ogniwa paliwowe napędzane wodorem.
Ponadto, rozpoczęto współpracę z kluczowymi partnerami, takimi jak PKN Orlen i PKP SA, aby wspólnie podejmować działania przyspieszające wprowadzenie na polskich kolejach transportu szynowego zasilanego wodorem.
PESA – Zaplanowane projekty wodorowe, Źródło: PESA
Zapraszamy do sprawdzenia naszej nowej oferty Technologii Wodorowych i Dekarbonizacji.
GS ENERGIA – przyszłość jest teraz!
Odkryj więcej!
- Czy chiński ciekłosolny reaktor torowy rozwiąże problemy elektrowni jądrowych?
- Firma Air Products ogłasza plany budowy największej w Europie fabryki niebieskiego wodoruAVL prezentuje rewolucyjny silnik wyścigowy na wodór
- Bill Gates inwestuje w innowacyjne rozwiązanie obiecujące energię wiatrową za 1/3 ceny