
W poprzednim wpisie dotyczącym wyboru paneli fotowoltaicznych skupiliśmy się na wyborze producenta, tym razem poruszymy temat gwarancji.
„Gwarancja to – obok rękojmi – podstawa złożenia reklamacji. Jest to dobrowolne oświadczenie dotyczące jakości towaru złożone przez przedsiębiorcę, czyli gwaranta.
Treść gwarancji powinna być sformułowana w sposób jasny i zrozumiały, w języku polskim.
Gwarancja wskazuje obowiązki gwaranta i uprawnienia konsumenta w przypadku, gdy sprzedany towar nie ma właściwości określonych w oświadczeniu gwarancyjnym. W szczególności powinna zawierać takie informacje, jak:
- nazwa i adres gwarantalub jego przedstawiciela w Polsce;
- czas trwania i zasięg terytorialnyochrony gwarancyjnej;
- uprawnieniaprzysługujące w razie stwierdzenia wady;
- stwierdzenie „Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawieszauprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej”.
Warto pamiętać, że obietnice złożone w reklamie są traktowane na równi z tymi zawartymi w oświadczeniu gwarancyjnym.”
Podstawa prawna: art. 577 § 1 i 5771 Kodeksu cywilnego
Źródło: http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/
A teraz, jak to wygląda w praktyce?
Z niewiadomych powodów, z reguły, to co najbardziej powinno nas interesować jest napisane drobnym druczkiem. Warto go przeczytać.
Wyróżniamy dwie gwarancję:
* gwarancja na wykonanie
- standard rynkowy – 10 lat
- uwzględnia fizyczne wady, tj. pęknięcia, rozszczelnienia, niewłaściwe materiały, nieprawidłowy proces produkcji
- gwarantuję nam: nowy panel, czy odszkodowanie
* gwarancja dotycząca parametrów pracy (mocy)
- standard rynkowy – od 10 do 25 lat
- w modułach PV, występuje „efekt starzenia”, który dotyczy bezwzględnie wszystkich modułów, od wszystkich producentów. Panele fotowoltaiczne w wyniku działania czynników zewnętrznych ulegają degradacji, tempo jej zależy od producenta. Oznacza to, że z czasem ilość produkowanej w nich energii się zmniejsza.
Warto zwrócić uwagę na dodatkowe warunki gwarancyjne, tj.:
- czy gwarancja liczona jest od daty produkcji, czy od daty dostawy do klienta
- kto ponosi koszty dot. Instalacji nowego modułu i usunięciu wadliwego
- czy obejmuję moduły instalowane tylko przez osoby przeszkolone i zgodnie z instrukcją montażu