Rozwój infrastruktury wodorowej w Polsce – Gdzie zatankujesz w naszym kraju?.

W Niemczech, według danych z H2.live, działa aż 86 stacji wodorowych. Polska, obserwując postępy sąsiada, również zaczyna inwestować w infrastrukturę wodorową. Niedawno uruchomiono pierwszą stację dostępną dla wszystkich na warszawskim Ursynowie przy ulicy Tango 4. Są też w planach kolejne stacje tego typu. Obecnie trwa budowa stacji NESO w Gdańsku, GdyniRybniku, a także planowane są dwie kolejne w LublinieWrocławiu. Grupa Orlen również ma ambitne plany w tym zakresie, zgodnie z ich strategią wodorową do roku 2030, planują w Polsce zbudować aż 57 podobnych obiektów.

 

Planowane stacje tankowania wodoru w Polsce
Źródło: Gashd.eu, gashd.eu/wodor-h2/stacje-wodorowe-w-polsce/

 

Na stronie: gashd.eu podano informacje o adresach planowanych stacji tankowania wodoru:

Adresy stacji wodorowych w Polsce

 

Debiut pierwszej polskiej stacji wodorowej na Ursynowie

W dzielnicy Ursynów w Warszawie 11 września 2023 r. została uruchomiona pierwsza ogólnodostępna polska stacja wodorowa. Znajduje się ona przy ul. Tango 4, niewielkiej ulicy odgałęziającej się od ul. Poleczki, w pobliżu jej skrzyżowania z ul. Puławską. Jak podaje portal polsatnews.pl, na stacji znajdują się dwa miejsca do tankowania wodoru, panele fotowoltaiczne o mocy 19 kW oraz magazyny energii o łącznej pojemności 60 kWh.

 

Stacja wodorowa w Warszawie

Pierwsza ogólnodostępna stacja tankowania wodoru w Warszawie, Fot. Grupa Polsat Plus

 

Jest to wyjątkowy moment dla Polski, ponieważ pierwsza publiczna stacja wodorowa stanowi kamień milowy w rozwoju zrównoważonej mobilności w kraju. Interesujący jest fakt, że jej otwarcie przypada niemal na stulecie od momentu, kiedy w 1924 r. w Warszawie powstały pierwsze stacje benzynowe. Chociaż Polska dopiero stawia pierwsze kroki w kierunku wodorowej infrastruktury, Europa znacząco rozszerza swój zasięg w tej dziedzinie – na Starym Kontynencie działa już przeszło 200 stacji wodorowych, a kolejne 100 jest w trakcie budowy.

Ursynowska stacja wodorowa jest przystosowana do obsługi zarówno samochodów osobowych na wodór, takich jak Toyota Mirai czy Hyundai Nexo, jak i większych pojazdów, w tym ciężarówek i autobusów. Dla kierowców dostępne są dwa rodzaje dystrybutorów:

  • dystrybutor o ciśnieniu 700 barów przeznaczony dla samochodów osobowych,
  • dystrybutor o ciśnieniu 350 barów dedykowany dla ciężarówek i autobusów.

Napełnianie zbiornika wodorem przypomina tankowanie tradycyjnych paliw. Kierujący podjeżdża pod dystrybutor, chwyta pistolet, wciska przycisk i zaczyna proces tankowania. Dla samochodu osobowego napełnienie baku zajmuje kilka minut, podczas gdy dla autobusu około 15 minut. Na stacji dostępne są dwa rodzaje dystrybutorów: jeden o ciśnieniu 700 barów dla samochodów osobowych oraz drugi o ciśnieniu 350 barów przeznaczony dla autobusów.

Warto zaznaczyć, że po każdorazowym tankowaniu, stacja wymaga chwili, aby ustabilizować ciśnienie. To oznacza, że jeśli za autem w kolejce stoi inny pojazd wodorowy, musi on poczekać chwilę. Stacja jest w stanie obsłużyć jedynie kilka pojazdów w ciągu godziny.

 

Jaka jest aktualna cena wodoru na stacji w 2023 roku?

Na stacji wodoru cena za litr wynosi 69 zł. Warto zaznaczyć, że samochód typu Toyota Mirai zużywa 0,84 kg wodoru, aby przebyć dystans 100 km. Wodór dostępny na stacji jest tzw. „zielonym wodorem”, co oznacza, że jest produkowany w najbardziej efektywny i przyjazny dla środowiska sposób.

 

Zielone inwestycje Rybnika

Rybnik, będący jednym z bardziej zanieczyszczonych miast w Polsce, ma nadzieję, że wkrótce stanie się jednym z najczystszych. Wspomóc to może flota autobusów wodorowych, które nie emitują spalin, co wpłynie na poprawę jakości powietrza w mieście.

Miasto Rybnik uzyskało wsparcie finansowe z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska  i Gospodarki Wodnej w wysokości 45,5 mln zł na zakup 20 autobusów z napędem wodorowym. Dzięki temu, zakup autobusów napędzanych wodorem stał się dla miasta bardziej opłacalny, również z perspektywy finansowej, nie tylko z uwagi na korzyści ekologiczne.

Koszt autobusów wodorowych wyniósł zaledwie 940 tysięcy złotych za sztukę, co oznacza, że były one tańsze o około 500 tysięcy złotych w porównaniu do autobusów zasilanych olejem napędowym, na które nie było dostępnych dotacji. To obliczenia dokonane przez rybnicki magistrat.

Pięć z dwudziestu zamówionych przez Rybnik autobusów NesoBus z napędem wodorowym jest już gotowych do użycia. Prawdopodobnie już w drugiej połowie września zobaczymy je na ulicach Rybnika. Miasto, mimo że dotychczas plasowało się na czołowych miejscach w rankingach dotyczących smogu, teraz diametralnie zmienia swoją politykę i dąży do poprawy jakości powietrza.

 

Polski autobus na wodór, Fot. UM Gdańsk

 

Parametry techniczne, które producent zwycięskich autobusów wodorowych podał w przetargu:

  • Każdy z pojazdów zużywa około 8 kg wodoru na przejechane 100 km.
  • Zbiorniki w autobusach mają pojemność 37,5 kg wodoru, co pozwala na pokonanie odległości około 450 km na jednym tankowaniu.
  • Proces tankowania trwa jedynie 15 minut.

„W kwietniu miasto złożyło wniosek o dofinansowanie do zakupu kolejnych autobusów wodorowych w ramach programu Zielony Transport Publiczny Faza III” – poinformowała rzecznik prasowa Urzędu Miasta w Rybniku.

Zgłoszony przez władze Rybnika wniosek odnosi się do dokładnej kwoty 48 milionów złotych, która pozwoliłaby miastu na zakup kolejnych 14 autobusów z napędem wodorowym.

 

Stacja wodorowa Rybnik – ZE PAK przy ul. Budowlanych

W Rybniku powstaje również druga w Polsce ogólnodostępna stacja tankowania wodoru, na której nie tylko autobusy, ale również samochody osobowe będą mogły tankować wodór. Budową stacji zajmie się PAK-PCE STACJE H2 (spółka będąca własnością ZE PAK oraz Grupy Polsat Plus), która również dzierżawi teren przy dworcu DKM.

Miasto z dumą ogłasza zbliżające się otwarcie stacji tankowania wodoru. Jednak znalezienie dostawcy paliwa dla zakupionych autobusów okazało się być wyzwaniem.

27 lipca odbyło się otwarcie ofert. Jedyny dostawca, który wykazał zainteresowanie dostarczaniem paliwa wodorowego do autobusów, zażądał 6,6 miliona złotych, czyli o dwa miliony złotych więcej niż oczekiwano. W efekcie rybnickie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne po przedłużającym się procesie zdecydowało się unieważnić przetarg.

  • Komunikacja Miejska Rybnik (KMR) wyraźnie określiła, że czas tankowania jednego pojazdu nie może przekroczyć 30 minut, a czas tankowania kolejnych autobusów nie może wynosić więcej niż 20 minut.
  • KMR również oczekuje, że wodór będzie dostępny przez całą dobę przez siedem dni w tygodniu, w ilości nie mniejszej niż 600 kg na dobę, i że paliwo to będzie pozyskiwane wyłącznie z odnawialnych źródeł lub biomasy.
  • Termin realizacji dostawy wodoru jest ustalony na cały rok od daty zawarcia umowy, w ilości od 60 900 do 81 200 kg na 12 miesięcy.
  • Zgodnie z informacją od urzędników, wodór dostarczany do stacji pochodzić będzie w pełni z odnawialnych źródeł, co określa się mianem „zielonego wodoru„.

 

W środku sierpnia rozpoczęło się kolejne postępowanie. Podobnie jak wcześniej, tylko jedna firma, czyli PAK-PCE STACJE H2, złożyła wniosek. W tym przypadku zaproponowana kwota wynosiła 3 174 138,00 zł i prawdopodobnie zostanie ona zaakceptowana.

„Dzisiaj (30 sierpnia) otworzyliśmy przetarg na dostawę wodoru – wpłynęła 1 oferta opiewająca na kwotę 56,10 zł netto za 1 kg. Co to oznacza? Oszczędność, jak widać na załączonej grafice. Cena jest zbliżona do tej, jaką niedawno otrzymała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Liczymy, również, że zgodnie z przyjętymi założeniami dotyczącymi rozwoju wodoru w Polsce, uruchomione zostaną na poziomie centralnym dotacje, co jeszcze bardziej obniży cenę wodoru i tym samym koszty eksploatacji” – poinformował prezydent Rybnika, Piotr Kuczera.

 

Tabela z wyliczeniami opublikowana przez prezydenta Piotra Kuczerę

Tabela z wyliczeniami opublikowana przez prezydenta Piotra Kuczerę

 

Polskie inwestycje w sektor wodorowy

Wzorem innych europejskich krajów, Polska zdecydowanie kroczy w kierunku zrównoważonej mobilności.  Przyspieszenie wdrożeń technologii wodorowej, zwłaszcza w publicznym transporcie, ma nie tylko wpływ na jakość powietrza w miastach, ale również na przyszłość polskiej gospodarki w kontekście zielonych technologii.

Inwestycje w sektor wodorowy, takie jak budowa stacji tankowania czy zakup pojazdów wodorowych, są jednoznacznym sygnałem dla inwestorów i przedsiębiorstw, że Polska jest gotowa na zieloną rewolucję. Rozwój infrastruktury wodorowej, jak pokazują przykłady Warszawy czy Rybnika, jest dowodem na to, że Polska nie tylko obserwuje globalne trendy, ale również aktywnie uczestniczy w kreowaniu przyszłości opartej na zrównoważonej energii.

 


Zapraszamy do bliższego zapoznania się z naszą nową ofertą Technologii WodorowychDekarbonizacji – przyszłość jest teraz!

 

kontakt

 

Dowiedz się więcej o Energetyce Wodorowej:

Zaufali nam.